|
| Historia e Institucioneve | |
| | Autori | Mesazh |
---|
Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:14 | |
| Historia E Institucioneve PERANDORIA ROMAKE Institucionet e MONARKISE ( shek. 5 p.e.s.)
MBRETI (Reksi)
- Kreu 1 te gjithe popullit: perfaqesues I interesave te tij . - Kreu politik , ushtarak dhe fetar - Kishte pushtet Imperium pra komanden e pergjithshme dhe Auspicium pra per Tu konsultuar me perendite . - Ishte Reks Sakrifikulus pra i paprekshem dhe i papergjegjshem . - Pushtetin gjygjesor e kishte vetem per krime kundra kolektivit pra popullit - Pushteti I tij nuk ishte I trashegueshem .
KUVENDI I POPULLIT
- Zgjidhte Reksin - Shpallte luften - Pranonte fiset e reja - Votonte propozimet e Reksit
SENATI
- Ishte nje keshill prane Reksit - Merrte pjese ne administrimin e vendit - Miratonte vendimet e Kuvendit te Popullit .
FECIALES
- Organ fetar me kopetenca ne fushen e meredhenieve nderkombetare .
PREFEKTUES URBI
- Zevendesonte Reksin kur nuk ndodhej ne qytet
TRIBUNI MILITUM - Komandonte nje kontigjent te ushtrise
DUEVIRI PERDUELLIONS + QUAESTORES PARICIDII - Kishin funksione gjygjesore .
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:15 | |
| SENATI - Ishte perfaqesues dhe garant I interesave te popullit - Interpretonte ligjet - Siguronte mbarevajtjen e punes midis magjistraturave - Caktonte komisare per hetimin dhe rregullimi e proceseve nderkombetare dhe ndermjet provincave - Emeronte dhe priste ambasadoret - Caktonte kufijte dhe bilancin e provincave - Hartonte politiken makroekonomike - Kishte pushtetin Auctoritas nepermjet se cilit perfaqesonte popullin ne vendimet qe merrte si dhe pushtetin Interregnum per te zevendesuar perkohesisht nje konsull te vdekur apo shkarkuar me nje mbret
KUVENDET E POPULLIT KUVENDET SIPAS KURIVE
- Benin miratimin e adoptimeve te bera nga patricet - Benin investituren e personave te caktuar nga kuvendi i centurioneve
KUVENDET SIPAS CENTURIONEVE
- Zgjidhnin magjistratet e rangut te larte (cenzor, konsuj. Pretor) - Pranonin ose jo projektligjet
KUVENDET SIPAS TRIBAVE - Zgjidhnin magjistratet e rangut te ulet ( kuestori, edili)
KUVENDET PLEBEJANE - Kishin funksione legjislative
KANTONET - Ishin mbledhjet e popullit romak ne rastet e luftrave civile
MAGJISTRATURA - Ishte funksion zyrtar - Ishte organ Kolegjial, I perkoheshem dhe me Hierarki - Kishte pushtet Potestas per te kundershtuar urdherin e kolegut dhe per te emeruar nje funksionar , Auspicium per tu konsultuar me perendite dhe imperium qe i jepte juridiksion penal , civil dhe administrativ .
MAGJISTRAT behej ai qe : - Ishte qytetar romak - Ishte mashkull - Kish bere sherbimin ushtarak - Ishte njeri i denje - Te ishte Patric per patricet dhe Plebe per plebejte
LLOJET E MAGJISTRATEVE CENZORI - Zgjidhej per 5 vjet por e ushtronte detyren per 18 muaj - Drejtonte punet publike dhe fondin e tokave shteterore (ager publicus) - Kontrollonte veprimtarine e qytetareve - Ndryshonte klasen e qytetareve
KONSULLI - Kishin Auspicium - Fillimisht kishin komanden ushtarake dhe ishin magjastrate perfaqesues por me pas humbi si funksion - Kishin te drejten te thirrnin dhe drejtonin kuvendet e popullit
PRETORI - Fillimisht moren te gjitha pushtetet e kosullit pervec atij per te thirrur e drejtuar kuvendet - Administronin te drejten - Kishin imperium qe I lejonte nderhyrjen ne fushen juridike - Organizonte proceset gjygjesore por nuk gjykonte - Nxirrte edikte
KUESTORET - Mblidhte taksat , administronte financat dhe mbante bilancin
EDILET - Zbatonin sanksionet ndaj atyre qe shkelnin ligjin - Administronin magazinat publike - Kontrollonin rruget dhe ndertesat publike - Ushtronin te drejten ndaj kujtdo qe shqetesonte rendin publik
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:15 | |
| KONSUJT u ruajten si magjistratura e pare e shtetit
PRETORET u kufizuan vetem ne kryerjen e funksioneve gjygjesore
TRIBUNET realisht e humben funksionin e tyre pasi asnjeri nuk e kundershtonte princepsin
EDILET humben pushtetin e policise dhe te organizimit te lojrave dhe ruajten pushtete me te vogla
KUESTORET humben drejtimin e thesarit publik dhe administrimin financiar e provincave INSTITUCIONET E REJA CONCILLIUM (keshilli) - Organ prane princepsitqe kryesohej prej tij dhe perbehej nga te aferm , miq, funsionare dhe specialiste - Kishte kompetenca gati te njejta me senatin por i mungonte pushteti legjislativ
KOMISIONI I PERHERSHEM I SENATIT - Komision prane Concellium (keshillit) i perbere nga 15 senatore - Kishte pushtet te jashtezakonshem - Vendimet e tij moren forcen e ligjit edhe pa miratimin e senatit
FUNKSIONARET EKZEKUTIVE PREFEKTI I PRETORIT - Figura me e rendesishme - Funksion thellesisht ushtarak - Komandant i rojes pretoriane dhe gjithe forcave te armatosura - Kryesonte Concillium (keshillin) dhe zevendesonte princepsin ne mungese te tij
CURATORES (ne qender) dhe PROCURATORES (ne province) - Funksionare prane prefektit - Me pozite te dyfishte me pune publike dhe financiare
Institucionet e PERANDORISE (viti 14 e.s – 306 e.s)
PERANDORI - Pushteti i tij u transformua nga pushtet i princepsit ne pushtet perandorak - I deleguar nga populli ai perfaqesonte vet shtetin - Pushtet ligjvenes te pakufizuar - Ishte Dominues Ac Deus (zoterues dhe perendi) ne baze te se cilit ishte i vetmi padron i perandorise - Mori ne duart e veta administrimin e te gjitha provincave dhe sekuestroi te gjitha burimet
CONCILLIUM (Keshilli) - Zevendesoi senatin dhe mbeti organ me karakter administrativ - Fillimisht kishte detyra legjislative , gjygjesore dhe ne interpretimin e ligjeve - Konsultonte perandorin per ceshtje qeverisese
KANCELARIA DHE ZYRAT ZYRA AB EPISTULIS e ngarkuar me dergimin e korrespondences se perandorit ZYRA AB LIBELLIS qe i pergjigjej kerkesave te drejtuara perandorit ZYRA AB COGNITIONIBUS qe kryente hetime ne favor te perandorit ZYRA AB STUDIOS qe pergatiste studime paraprake per administrimin dhe ia jepte perandorit
KUVENDET E POPULLIT pas trasferimit te pushtetit elektoral nga ato tek senati ata filluan te mos mblidhen me .
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:15 | |
| Institucionet e DOMINATIT (viti 306 e.s – 476 e.s)
Gjate periudhes se Aurelianit u ligjerua perfundimisht pushteti perandorit duke menjanuar senatin por si gjithmone mbeti problem trashegimi i fronit .
- Ai pranoi Ceremonialin Lindor , Diademen dhe titullin Dominues Ac Deus pra zoterues i vetem i tere pushtetit . - Ai ishte ligjvenes , shef i ekzekutivit , gjygjtar suprem , kryekomandant dhe kryeprift - Ai ishte Princeps Legibus Solutus pra me pushtet absolute - Problemin e trashegimise e zgjidhi disi Diokleciani nepermjet nje reforme - Ne baze te saj pushteti individual i perandorit trasformohej ne pushtet te nje kolegjiumi personash . Kjo u quajt Tetrarki, pushtet i te katerve - Kjo nuk zgjati pasi rilinden perandoret individuale prej te cileve Kostandini ishte i pari - Ai mori te gjitha pushtetet - Beri 3 ndryshime te medha institucionale . Njohu kristianizmin, ribashkoi perandorine, trasferoi kryeqytetin ne lindje - Ai shpalli Ediktin e Milanos me te cilin i jepte lirine fetare te gjitheve - Ai u perpoq te vendoste parimin te trashegimit te fronit . E drejta e trashegimit ishte nje e drejte hyjnore - Per vendosjen e perandorit ne fron duhej nje akord i 3- fishte , ushtria, perandori tjeter dhe kisha - Perandori ishte i vetmi ligjvenes dhe vetem urdherat e tij ishin ligje - Ai ishte gjygjtari suprem qe i delegonte kete pushtet gjygjtareve te tjere te cilet gjykonin ne emer te tij - Ishte kreu ushtarak suprem dhe vendoste per luften ose paqen - Nga pikepamja fetare kishte ngelur Pontifex Maximus
Me vone perandoria u nda: perendimi me qender Trevirin (Milanon)dhe lindja me qender Kostandinopojen.
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:16 | |
| FUNDI I PERANDORISE ROMAKE, SHKAQET E RENIES SE SAJ.
SHKAQET EKONOMIKE. Fillonte shfaqet nje sistem i ekonomise se mbyllur natyrore. Prona autarkike synon te zevendesoje ekonomine qe prishen unitetin e perandorise . Industrise u zhvendosen drejt periferise se saj . Shteti nderhyn gjithnje e me teper ne jeten ekonomike. SHKAQET POLITIKE Shnderrohet ne nje shtet autoritet dhe totalitar. Shteti kerkon tre nderhyrje ne te gjitha sferat e jetes . Taksat vazhdojne te rriten dhe aktiviteti ekonomik eshte ne veshtiresi. Gjendja e fiskalitetit rendohet . Administrata zmadhohet shum e dhe nuk funksionon me shpejtesin e duhur . Paralelisht me te rritet dhe ushtria e cila duhej te mbahej me para.
SHKAQET E JASHTME . Ndodh dyndja e barbareve . Ata kishin kohe qe ishin futur ne perandori ne menyre paqesore sepse perandori i rekrutonte si ushtare .
SHKAQE TE TJERA . Shkaqe me karakter intelektual dhe shpirteror . Perhapja e kristianizmit nuk ishte dicka positive . Intelektualet interesohen gjithnje e me pak per te drejten dhe apasionohen nga teologjia, ndodh pra nje “krize e elitave”.
PERANDORIA BIZANTINE NEN JUSTINIANIN .
- Bizanti ishte nje monarki e organizuar ne formen e perandorise - Justiniani perfundoi paqen me Perset - Arriti fitore ne lindje e perendim duke rifituar Afriken dhe Italine - Forcoi kufijte dhe la hapur vetem Danubin per te pasur nen kontroll dyndjet sllave - Riorganizoi administraten shteterore, financat, ushtrine - Zhvilloi tregtine dhe eliminoi problemet me karakter fetar
PERANDORI DHE QEVERISJE QENDRORE
- Perandori ishte nje shtet tejet i centralizuar - Jeta politike zhvillohej vetem ne kryeqytet - Perandori shihej si misherim i shtetit dhe konsiderohej nepermjet popullit dhe ushtrise - Investitura e tij behej si ne Rome , caktohej nga senati + brohoritej nga populli dhe ushtria + merrte kuroren nga ushtria .
TRASHEGIMI I FRONIT - Kjo gje mbeti gjithnje problem pasi nuk kishte rregulla te shkuara - Kjo per shkak te teorise Providenciale , sipas se ciles vullnetit te Zotit nuk mund ti vije rregulla - M,gj,th zakonisht froni trashegohej
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:16 | |
| TITUJT DHE NDERET - Ai ruajti titujt dhe nderet e vjetra romake + mori dhe te rinj - Ai ishte Imperator , Cezar, Semper Augustus si dhe Bazileus dhe Kyros - Konsiderohej si qenie mbinjerezore , hyjnore, dhe i shenjte dhe adhurohej nga te gjithe - Pallati perandorak u be qender kulti dhe afirmonte pushtetin e tij
PUSHTETET E PERANDORIT - Vullneti i tij ishte absolut dhe autoriteti pa kufij - Ishte komandant i ushtrise , gjykates, legjislator - Perfaqesonte Utilitas rei Publica dhe Cura rei Publica, pra nje e mire e pergjithshme - Organet e qeverisjes ishin Qeveria, Senati dhe Kuvendet
REFORMAT NE ADMINISTRATE - Ai percaktoi hierarkine e funksoionareve - __// __// pergjegjesine e drejteperdrejte te kryesuesve te sherbimit te perandorit - __// __// pakesoi pushtetet e fuksionareve te larte - Anulloi ndarjen e pushteteve - Eliminoi zyrat dhe komandat qe ishin midis tij dhe funksionareve ekzekutive - Konsulli mbeti figura me e rendesishme , konsiderohej si ndihmes i momentit i perandorit - Konsull i perjetshem mbeti vetem Perandori Te gjitha keto bene qe pushteti te kontrollohej direkt nga vet Perandori.
STATUSI I FUNKSIONAREVE - Funksionaret quheshin “skllever te rendit publik” dhe drejtoheshin direkt nga perandori - Fillimisht zgjidheshin mbi baza demokratike - Me pas u shfaq fenomeni i shit – blerjes se funksioneve - Jutiniani e eliminoi kete fenomen dhe futi si rregull betimin mbi Vangjelin se do te administronin pa mashtrime dhe kundravajtje - Karakteristike e funksionit publik ishte tendenca per bashkim te funksioneve civile me ato ushtarake
DREJTESIA DHE REFORMAT E JUSTINIANIT - Drejtesia ishte ne duart e perandorit - Ai ishte gjygjtari me i larte - Ai kryesonte nje gjykate qe shqyrtonte proceset administrative dhe penale - Ai mund ta nderpriste nje proces gjyqesor me ane te nje reskripti - Hierarkia e gjykatave ishte kjo: Consistorium principis, gjykata e Prefektit te pretorit, Kryetareve te sherbimit, Llogarise ne Lindje dhe ne Egjipt ,Guvernatoreve te provincave dhe shkalles se pare - Procedura gjygjesore behej me shkrim
KODIFIKIMI I JUSTINIANIT - Pati 3 qellime: praktik , shkencor dhe politik - Kodi u ndikua shume nga e Drejta Romake dhe ajo e vendeve Lindore(sidomos ndikimi helen) - Ai kishte karakter doktrinor,pra bente nje interpretim te thjeshte juridik te ligjit - Karakter kristian ,pra ndihmonte bashkimin e fese me pushtetin politik - Puna e tij perfshin : Digestat, Kodin, Institucionet dhe Novellae Constituciones
INSTITUCIONET POLITIKE TE LINDJES S E LASHTE TIPARE TE PERGJITHSHME - Periudha e pare e qyteterimit eshte quajtur KONTINENTALE dhe te tilla qyteterime jane quajtur PERANDORAKE - PUSHTETI PERANDORAK e krijoi madheshtine e tij per shkak te aktivitetit ekonomik dhe te organizimit juridik - Gjith e drejta kishte vetem nje synim : PUSHTETIN QENDROR I cili synonte te fuste FENE ne te gjithe strukturen politike - juridike . - Kjo forme politike eshte quajtur APSOLUTIZEM dhe AUTORITARIZEM POLITIK - Ky pushtet garantoi unitetin territorial - Keto perandori kishin karakter thellesisht qytetar
KARAKTERI I MONARKISE DHE PUSHTETIT MBRETEROR NE EGJIPT
FORMIMI I SHTETIT EGJIPTIAN DHE EVOLUCIONI I TIJ - Vershimet e Nilit sollen nevojen e ndertimeve hidroteknike - Keto ndertime u bene shkaku I lindjes se skllaveris dhe formimit te nje shteti te centralizuar - Fillimisht linden disa minishtete te quajtura NOME - Coptimi i tokes dhe pushteti i decentralizuar ishin pengese per zgjerimin e sistemit te vaditjes - Ne vitin 3500 p,e.s nga bashkimi e nomeve linden Egjipti i Siperm dhe Egjipti i Poshtem dhe ne 3200 p.e.s. Jugu pushtoi Veriun duke u bashkuar
INSTITUCIONET E MONARKISE EGJIPTIANE - Mbreteria e vjeter ( 300 – 2400) - Mbreteria e mesme (2160 – 1750) - Mbreteria e re (1580 – 525)
MBRETRIA E VJETER - Karakterizohet si periudha e Monarkise te Centralizuar e te Organizuar ne Menyre Burokratike - Mbreti kishte Pushtet Apsolut - Pas nje fare kohe shfaqet tendenca per pavaresi te partise lokale - Gjate kesaj periudhe pushteti i faraoneve zvogelohet dhe rritet roli i kryetareve te nomeve - Luftes ndermjet nomeve i dha fund Nomi i Tebes i cili beri ribashkimin e vendit
MBRETERIA E MESME - Egjipti paraqitet si nje shtet i bashkuar dhe i centraliziuar - Shfrytezimi i sklleverve , shtresave te varfera dhe kushtet e veshtira ekonomike shkaktuan nje revolucion nga mesi i shekullit p.e.s - Ne vitin 1730 p.e.s Egjipti , si pasoje e luftes se brendshme, pushtohet lehte nga fiset aziatike te Hikseve qe e mbajne nen sundim per 150 – vjet - Perseri Nomi i Tebes kryeson luften dhe arrin te cliroi e te bashkoi perseri Egjiptin
MBRETERIA E RE - Ne kete kohe Egjipti mer formen e nje shteti ushtarak te fuqishem , me aparat shteteror te madh, te centralizuar dhe burokratik. - Ne fund te mbreterise se re plasin kryengritjet e sklleverve te cilet u perkrahen nga ushtaret e huaj qe benin pjese ne ushtri - Kjo gje dobesoi pushtetin qendror dhe solli pushtimin e Egjiptit ne 525 p.e.s. nga shteti i Persise , Ne shek. 4 p.e.s pushtohet nga Aleksandri dhe shek 1 p.e.s nga legjionet Romake .
KARAKTERISTIKAT E SHOQERISE EGJIPTIANE - Ekzistonin 2 kategori te medha shoqerore : te liret (skllavopronaret, fshataret e liree zejtaret)dhe jo te liret (sklleverit) - Skllavopronaret ishin klasa sunduese dhe me e privilegjuara e popullsise - Aristokracia ishte nje tjeter klike skllavopronaresh - Fshataret e lire dhe zejtaret jetonin ne tokat shteterore dhe duhej te paguanin nje rente – tatim ndaj shtetit dhe nje pjese te drithit padroneve te tyre - Sklleverit ishin kryesisht roberit e luftes
KARAKTERI DHE BAZAT E LEGJIMITETIT TE MONARKISE EGJIPTIANE FARAONI (mbreti) - Pushteti realizohej nepermjet nje aparati te centralizuar e burokratik nen kontrollin e faraonit - Monarkia egjiptiane ishte nje funksion me origjine hyjnore - E gjithe toka ishte prone e faraonit - Faraonit i dedikoheshin nje varg cilesish hyjnore pasi shikohej si materializem i zotit ne toke - Ai rregullonte funksionimin e shtetit nepermjet ligjeve qe manifestoheshin nepermjet dekreteve mbreterore - Ai ishte kryekomandant i ushtrise - Ai ishte kryeprift - Ai zgjidhte konfliktet ndermjet asministrates dhe institucioneve te tjera - Ai ishte kryegjykates
VEZIR - XHATIU - Ishte perfaqesues i faraonit ne te gjitha punet e shtetit - Qendronte ne krye te administrates - Mbikqyrte veprimtarine e te gjithe punonjesve te administrates - Emeronte dhe shkarkonte keta nepunes - Ushtronte pushtetin e larte gjygjesor - Kryesonte keshillin e larte te te dhjeteve (organ i rendesishem administrativ) - Kryetar i dhomes te te gjashteve (organ i larte gjygjesor)
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:16 | |
| KRYEPERGJEGJESI I THESARIT - Administronte pasurine shteterore dhe te ardhurat e shtetit - __// __// magazinat shteterore - Ne varesi te tij qendronin dy pergjegjes thesari qe administronin minierat dhe furnizimin e materialeve te ndertimit per veprat e mbretit
ADMINISTRIMI LOKAL - Sundimtaret e nomeve ushtronin pushtetin shteteror ne provinca e qarqe - Ata mblidhnin taksa per thesarin - Perfaqesonin te derguarin e faraonit ne provinca
KODI I HAMURAPIT - Eshte dokumenti legjislativ me i vjeter i njerezimit - Ai permban norma te se drejtes publike dhe asaj private - Permban norma qe e rregullojne bujqesine ,ujerat , te drejten kontraktore, krimet kunder pronesise, krimet kunder personit (ligji 1 talionit), organizimin e familjes , mirepritjes se funksionareve publike,pronen I L K qe perfshinte parcelat e tokave , shtepite dhe gjithe inventarin qe i jepej nepunesve dhe ushtareve ne perdorim per gjithe kohen qe ishin ne sherbim - Ai hoqi dhe skllaverine debitore
SHTETI I SPARTES
ORIGJINA DHE INSTITUCIONET E SPARTES - Sparta ishte nje shtet ushtarak - Ajo ruajti gjate zakonet primitive - Dega kryesore e ekonomise ishte bujqesia - Ajo pati nje zhvillim politiko – shoqeror te qendrueshem - Ne krye te Spartes qendronin dy mbreter njekohesisht - Ata ishin kreret ushtarake , fetare dhe gjygjesore - Kryesonin mbledhjen e qytetareve qe quhej Apella
- Nje pjese e popujve te pushtuar (isotimia)u quajten te barabarte me spartanet - Te tjeret (perieket) u lane te lire por kundrejt detyrimeve mjaft te renda - Te tjere (iliotet) u zhveshen nga pronat dhe rane ne skllaveri - ------------------------------------------------------------------------------------------------------ - Gjate pushtimeve ata kishin pushtuar mjaft toka te cilat quheshin kleros dhe do t’u shperndaheshin popullsise - Ndarja jo e njellojte e saj shkaktoi nje krize sociale ne shek. 7 - Aristokracia me ne krye Likurgun u detyrua te ndermerrte reforma institucionale
REFORMAT E LIKURGUT . EUNOMIA - Ai hartoi nje kushtetute te pashkruar e cila quhej RHETRA - Ajo pershkohej nga koncepti i rendit , i rregullit, i Eunomise - Kjo do te thoshte qe e gjithe jeta e vendit duhej ti nenshtrohej ligjit ,pra Eunomia ishte sundimi sovran i ligjit
PUSHTETI MBRETEROR - Pushteti i mbretit ishte i kufizuar - Te dy mbreterit i kufizonin pushtetin njeri – tjetrit - Funksioni i mbretit ishte i trashegueshem - Udheheqjen efektive te vendit nuk e benin mbreterit por EFORET qe moren te gjitha pushtetet
KESHILLI I PLEQVE (Jerusia) - Ai perbehej nga 28 aristokrate dhe 2 mbreter - Perfaqesuesit e saj quheshin Jeronte - Ata zgjidheshin perjete dhe nuk pergjigjeshin para askujt - Jerusia diskutonte paraprakisht te gjitha ceshtjet qe do ti paraqiteshin Kuvendit te popullit - Ajo mund te hidhte poshte vendimet e Kuvendit kur ato ishin kundra interesave te shtetit - Ajo shqyrtonte ceshtjet penale dhe krimet kundra shtetit
KUVENDI I POPULLIT (Apella) - Fjala e fundit per vendimet e ndryshme i mbeti Kuvendit te Popullit - Ne te merrnin pjese te gjithe spartanet mbi 30 vjec - Votimi behej me ze - Ai vendoste per trashegimin e fronit ne rast konflikti, caktonte nje na mbreterit per te komanduar ushtrine, shpallte paqen dhe luften, jepte shtetsin ose ia hiqte ate qytetareve - Vepronte si organ gjygjesor na rastet e shkarkimit nje personi zyrtar
EFORET - Ata ishin nje organ kolegjial prej 5 vetash - Ata zgjidheshin nga KUVENDI me te thirrura - E gjithe administarat drejtohej prej tyre - Kontrollonin veprimtarine e personave zyrtare dhe mund te shkarkonin ata - Therrisnin ne mbledhje Jerusine - Perfaqesonin Sparten ne maredhenie me jashte - U jepnin llogari vetem efroreve pasardhes
REFORMAT ME KARAKTER EKONOMIKO - POLITIK - Likurgu u shperndau toka ne menyre te barabarte spartaneve te lire dhe periekeve - Soloni hoqi nga qarkullimi monedhat e arit dhe futi ne qarkullim ato prej hekuri - U ndalua ushtrimi i zanateve te panevojshme - Largimi nga qytetet behej vetem me urdher qe te shmangej marrja e zakoneve te keqia nga popujt e tjere - U krijuan mensat publike - Arsimi u be i detyrueshem per te gjithe - Ligjet e Likurgut nuk u shkruan
ORGANIZIMI SHOQEROR I SPARTES SPARTANET - Qytetare me te drejta te plota politike dhe ekonomike - Edukimi i tyre drejtohej ne edukimin ushtarak
PERIEKET - Ishin fshatare te lire te cilet nuk ishin qytetare spartane - Kjo i perjashtonte ata nga te drejtat politike - Ata ruanin te drejtat juridike dhe merrnin pjese ne qarkullimin civil
HILOTET - Hilotet ishin njerez jo te lire por jo te barabarte me sklleverit - Ata ishin prone e shtetit - Spartanet silleshin ashper me ta dhe per kete qellim organizuan Sherbiminf e Fshehte te Spartaneve, Kripet qe ishte nje institucion i vertete
GRUAJA - Ajo kishte nje pozite te nderuar ne shoqeri e familje - Ajo kishte titullin zonje
RENIA E SHTETIT SPARTAN - Sparta doli fituese nga Lufta e Pelopenezit prandaj paraja dhe malli vershuan atje - Bashke me to rrit lakmia per pasuri dhe thelloi diferencimin pasuror - Mjaft spartane u revoltuan - Ne vitin 146 p.e.s ajo dhe gjithe Greqia u pushtua nga Roma
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:16 | |
| SHTETI I ATHINES
ORIGJINA DHE INSTITUCIONET E ATHINES - Ne kohen e Tezeut te gjitha qytetet e Atikes u bashkuan ne nje konfederate te vetme - Athina ishte nje demokraci e drejteperdrejte e pergjithshme - --------------------------------------------------------------------------------------
- Tezeu beri nje ndarje te popullsise ne baze te pasurise : Eupatride (fisnike),Jeomere (bujq) dhe Demiurge (zejtare)
- Bie pushteti i Bazileusit (mbretit) - Formohet Kolegji i Arkondeve prej 9 vetash : Kryearkondi, kontrollonte administraten e brendshme + gjykonte ceshtjet familjare : Bazileusi u be arkond i dyte (funk fetare + gjygjesore) per ceshtje fetare) : Polemarku (pushtet ushtarak) 6 te tjeret kishin funksione gjygjesore - Formohet Aeropagu me arkonde dhe ish arkonde i cili zgjidhte vet arkondet - Vendi u nda ne Neukrari me ne krye Pritanin e Neukrarise
REFORMAT NE ATHINE - Ne vitin 621 p.e.s ne Athine shfaqet per her te pare e drejta e shkruar, perfaqesuar nga ligjet e Drakonit - Ne rrethanat e nje situate te acaruar ne krye te vendit vendoset Soloni - Ai shpalli amnistine per te denuarit politike - Beri nje ndarje te re ne baze te pasurise : Pentoksimedimnet, Kaloresit, Zeogjitet dhe Thetet - Ai organizoi gjykaten Keshillin e 400 – ve - Ai organizoi gjykaten popullore, Jeliene - Ai beri dhe reforma me karakter ekonomik te quajteren Sasafia e cila anullonte te gjitha borxhet - U perpoq te rregullonte ceshtjen agrare - Kufizoi pushtetin ateror
TIRANIA - Ajo u vendos ne vitet 560 – 527 nga Pizistari - Ai menjanoi cdo forme te demokracise - Perqendroi pushtetin ne duart e veta - Me ndihmen e Spartes ai dhe djemte e tij u debuan nga pushteti dhe ne krye u vu Klistheni
DEMOKRACIA E KJISTHENIT (509 – 462) - Ne kete kohe Athina ishte nje demokraci perfaqesuese e drejteperdrejt - Ai ndau vendin ne 100 qarqe territoriale - Barazoi pozitat e te gjithe qytetareve - U miratua ligji i Ostrakizmit qe elejonte popullin e Athines te parandalonte grushtin e shtetit duke debuar jashte Athines kedo qe perbente rrezik per rendin publik . Ne mes te cdo viti populli vendoste nese do zbatohej Ostrakizmi apo jo - Sherbimi ushtarak u be i detyrueshem - Ne vende te Keshillit te 400, u krijua Keshilli I te 500 - Kolegji I Arkondeve humbi rendesine pasi u krijua Kolegji I 10 Strategeve
DEMOKRACIA E PERIKLIUT (462 – 411) - Miratoi disa reforma te cilat i atribuonin sovranitetin te gjithe qytetareve - Zvogeloi fuqine e Aeropagut duke i lene vetem juridiksionin mbi krimet fetare dhe administrimin e pasurive te shenjta - Kuvendi Popullor (Eklesia) mbajti funksione legjislative - Keshilli (Buleja ) dhe magjistratet mbajten funksione ekzekutive . Asnjeri prej tyre nuk kishte funksione gjygjesore - Ai vendosi Graphe Paranomon qe frenonte ndryshimin e nxituar te ligjeve si dhe Mistoforia sipas se ciles duheshin paguar per ditet e humbura qytetaret qe kishin detyra politike
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:17 | |
| RENIA E DEMOKRACISE (411 – 330)
DEMOKRACIA E KUFIZUAR
TIRANIA E TE TRIDHJETAVE
INSTITUCIONET NE DEMOKRACINE KLASIKE NE ATHINE
KUVENDI POPULLOR (Eklesia) - Grate , sklleverit dhe fshataret nuk merrnin pjese - Votimi behej me ngritjen e dores - Votimi i fshehte me tjegulla , gura, fasule, behej kur jepeshin vendime gjygjesore - Kishte pushtet politik , shpallte luften dhe paqen , emeronte ambasadoret dhe vendoste aleancat , caktonte numrin e ushtareve , kryente kontrolle financiare, emeronte personat zyrtare dhe votonte ligje - Kishte pushtet gjygjesor por te kufizuar
KESHILLI BULEJA (Keshilli I te 500 ) - Perbehej nga 500 anetare qe quhen Vulite - Ata zgjidheshin me short - Jepnin llogari ne fund te mandatit te tyre - Pergatiste ceshtjet qe do te shqyrtoheshin ne Kuvend - Kryente punet e perditshme ne administrate - Zbatonte rreptesisht vendimet e Kuvendit - Caktonte burimet e te ardhurave - Kontrollonte floten dhe kavalerine dhe drejtonte marredheniet diplomatike - I jepte llogari Kuvendit
PERSONAT ZYRTARE - Zgjidheshin me votim te hapur ose me short - I nenshtroheshin kontrollit te vecante , Dhoqimasise per te vene ne dukje cilesite dhe sjelljen e tyre - Jepnin llogari ne fund te mandatit - Ata ndaheshin ne : 10 strateget , arkondet, taksidaret etj.
JELIEJA - Perbehej nga 6000 anetare qe zgjidheshin me short - Shqyrtonte ankesat e bera ndaj vendimeve te organeve te tjera gjygjesore - Gjykonte ceshtjet si krimet kunder shtetit dhe ate gjate kryerjes se detyres - Kishte funksione legjislative pasi bente miratimin perfundimtar te ligjeve te votuara nga kuvendi pra i dekretonte ato
STRATEGET - Ishin ne krye te administrates ushtarake dhe zyrtaret me te rendesishem - Kishin pozita dhe te drejta te njejta - Ne rastet ejashtezakonshme merrnin pushtet per te zgjidhur problemet pa pyetur vullnetin e organeve te tjera . Ne keto raste quheshin Stratege Autokrate
PROCEDURA E MIRATIMIT TE LIGJEVE RASTET NORMALE - Cdo vit ne mbledhjen e pare te Kuvendit beheshin propozimet per ndryshime apo ligje te reja - Kuvendi vendoste me votim te hapur nese ishte nevoja apo jo. N.q.s po - Qytetari qe kish bere propozimin e parqiste ata para Keshillit te 500 cili mund te miratonte ate . - Me pas shqyrtohej nga Jelieja dhe Kolegji i saj I Nomtheve. Kur ata e pranonin ligji mund te shpallej . Ne te kundert anullohej .
NE RASTE URGJENTE - Projektligji i nenshtrohej gjykimit te popullit nepermjet leximi te raportit bere nga Keshilli I 500 - Pas raportimit ishte Kuvendi qe e miratonte ate INSTITUCIONET MESJETARE
KARAKTERISTIKAT E SHTETEVE BARBARE - Megjithese Perandoria Romake ra , institucionet dhe e drejta e saj paten shume ndikim - Shtetet barbare qe u krijuan ishin shtete monarkike me ne krye nje mbret te fuqishem - Fillimisht quhej mbret per gjermanet dhe Gjeneral pre romaket, e me pas Mbret per te dyja palet - Institucionet romake u ruajten - Midis romakeve dhe barbareve kishte nje vullnet te perbashket por edhe mosmarreveshje qe buronin nga: - Hospitalitas (marreveshja per ti dhene fund armiqesise romako – barbare),nga shpronesimi I tokave dhe besimi fetar - Ne pergjithesi , u ruajt gjuha zyrtare, organizimi financiar, sistemi i komunave, aparati administrativ, ndarja lokale.etj. - Romaket filluan te rimerrnin poste drejtuese prane mbreterve barbare - Nderkohe qe ndodhte , romanizimi i barbareve dhe barbarizimi i romakeve, fenomeni i barbarizimit te perandorise mbizoteronte - Ekonomia ishte e paorganizuar , administrata s’kishte drejtues dhe maredhenie here- here transformoheshin ne maredhenie force - Duke qene s esistemi i te drejtes nuk ishte konsoliduar akoma, ekzistonte parimi qe : cdo individ qe te ishte te zbatonte te drejten e vendit te origjines: Kjo u quajt Personaliteti i ligjeve
KARAKTERISTIKAT E INSTITUCIONEVE MESJETARE - Kjo ishte nje shoqeri anarkike - Pushtetet ishin te shperndara ne shume autoritete,pra s’kishte nje pushtet qendror - Ky copezim i pushtetit reflektohej dhe ne nje copezimte de drejtes - Kjo shoqeri ishte nje shoqeri feudale - Mbreti se kish me autoritetin e dikurshem , duke luajtur rolin e nje organi keshillmor dhe arbitrazhi - Ekzistonte hierarkia e grupeve ku ne maje ishte mbreti - E gjithe shoqeria ishte e kristianizuar - Ajo nuk karakterizohej nga klasat (dukuri shoqerore ekonomike) por nga rendet (dukuri funksionale juridike) dhe trupat (grupe njerezish ku secili mund te gjente arsyen e ekzistences, funksion , mbrojtjen, gjendjen juridike, mjetet e zhvillimit) - Ndahej ne 3 rende : Kleri me funksione intelektuale, asistence dhe fetare : fisniket _//_// politike dhe ushtarake: Borgjezia _//_// ekonomike
KARAKTERISTIKAT E SE DREJTES - Drejta ka karakter praktik - Ajo ka origjine zakonore - Nuk ka karakter doktrinor ose rregullim sistematik - E drejta natyrore ka epersi mbi ate pozitive - Cdo rend ka te drejten dhe gjykatat perkatese - Ne zbatimin e se drejtes u referoheshe precedenteve gjygjesore - Pati ndikim te madh e Drejta Romake dhe ajo Kanonike (kishtare)
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:17 | |
| SHOQERIA FEUDALE - Shoqeria mesjetare u karakterizua nge regjimi feudal - Ajo karakterizohej nga zhvillimi i vrullshem i lidhjeve te varesise se njeriut nga njeriu , ekzistenca e nej klase dominuese me karakter ushtarak , ndarje ekstreme e prones dhe te drejtave lidhur me te dhe copezimi i pushtetit publik - Shoqeria feudale u ndertua mbi 2 elemente : institucionet feudo – vasalike: shperndarja e feudeve .
DETYRIM VASAL - Ka te beje me je varesi midis 2 individesh : Senjori dhe Vasili - Ka 4 elemente: Objekti (dicka mbi te cilen rendojne te drejtat dhe detyrimet feudi), Subjekti (personat qe do te realizojne efektivisht te drejtat dhe detyrimet . Ata mund te jene persna fizike ose juridike ), Permbajtja (teresia e te drejtave dhe detyrimeve qe duhet te realizojne palet ne kuadrin e maredhenieve realo – juridike), Forma (kryerja e atyre veprimeve juridike qe kerkohen nga ligji ne menyre qe te realizohen maredhenia realo – juridike) - Ceremonia ishte fillimisht pagane por me pas u kristianizua - Betimi sillte besnikeri ndaj njeri – tjetrit - Vasali i sherbente (sidomos ne lufte dhe ndihmonte Senjorin , ndersa ky i fundit e mbronte ate
FEUDI - Feudi eshte nje pasuri qe jepet si kembim i nje sherbimi personal - Objekti i feudit eshte nje toke e Senjorit - Ceremonia e dhenies se tij quhej Investiture - Vasali kishte te drejten e shfrytezimit te feudit dhe mbajtjes te te ardhurave - Senjori ruante per vete 2 te drejta: per te kerkuar ngfa vasali sherbime ne kembim te feudit dhe per t’ia marre token me vdekjen e vasalit - Kjo ndarje e te drejtave midis 2 personave per te njejten toke quhet Tenur - Ne lidhje me trashegimine e feudit, ate fillimisht e merrte djali me i madh pra e drejta e Mazhoratit, pastaj te gjithe djemte , gruaja por duhet qe te martohej - Ne shek. 12 filloi te zbatohej dhe shitja e feudeve
SENJORIA - Ajo perfaqesonte nje territor titullari i se ciles ushtron pushtete publike: drejtesine ,policine, ushtrine, etj. Ajo lindi si pasoje e bashkimit te pushtetit politik – me token. . Ai qe zoteron nje toke mund te ushtroje te drejten e qeverisjes mbi te . Ata ishin njesi te plota politike
ALODET - Perbejne ato pasuri te cilat nuk ishin dhene nga senjori por qe ishin trasheguar nga parardhesit . Ishte nje pasuri e perjashtuar nga cdo varesi feudale. Ato jane 4 llojesh : Alodi i thjeshte qe eshte vetem nje zoterim privat i pavarur nga sistemi feudal qe nuk sjell pushtet politik : Alodi gjykates pronari i te cilit ka te drejte per te dhene drejtesi: Alodi ushtarak qe i perket nje kaloresi : Alodi mbreteror qe perben nje principate feudale
SISTEMI I SENJOREVE DHE I KOMUNAVE QYTETET E MESJETES ORGANIZIMI I SENJORISE - Ata kane nje organizim te brendshem te vetin - Cdo senjori ka zyrtaret e saj: sinsikalet per te dhene drejtesi ose sherbimin ne ushtri : kancelari dhe baliu ne krye te gjykatave : noteri per te redaktuar aktet juridike: sergents etj. - Vasalet bashkohen duke formuar Keshillin ose Oborrin - Ai merr vendime per senjorine e feudin ne lidhje me , luften, paqen, taksat, etj. - Ai ishte njekohesisht dhe gjykate
ORGANIZIMI USHTARAK I SENJORISE DHE E DREJTA E LUFTES - Cdo senjori kishte ushtrine e saj me te cilen mund ti bente fqinjeve te saj - Lufta mund te fillonte vetem pasi te behej nje deklerate formale - Per te kufizuar luften dolen disa rregulla nga mbreti dhe nga kisha - Ne baze te tyre disa persona dhe te mira materiale jane te Paprekshme dhe s’mund te shkaterrohen . Keto quheshin Rregulla te trevave te Zotit . Gjithashtu lufta s’mund te behej ne periudha te caktuara te vitit - U zhvillua dhe teoria e “luftes se drejte” sipas se ciles lufta duhej te behej vetem ne disa raste dhe te ishte e justifikuar dhe te legjitimohet nga nje organ legjitim . Ajo s’mund te filloje thjesht per dhune ose hakmarrje ORGANIZIMI I DREJTESISE NE SENJORI - Drejtesia ishte e lidhur me feudin - Cdo senjor gezon te drejten per te dhene Drejtesine e ulet. Ekzistojne disa lloj drejtesish - Drejtesia fondjare sipas se ciles cdo dorezim i tokes i jep dhenesit te drejten per te dhene drejtesi ndaj atij qe e merr ate - Drejtesia senjorile sipas se ciles senjori gjykon procese civile ,penale e administrative brenda senjorise se tij - Dallohen 2 lloj drejtesish senjorile: drejtesi e larte qe jepej nga Haut justicer dhe drejtesi e ulet qe jepej nga Bas justicer - Cdo individ kishte te drejten te gjykohej nga i barabarti i tij - Senjori ttherriste 1 here ne vit nje asamble ne te cilen secili gjykohej te njejtit e vet - Procedura gjygjesore ishte orale dhe merrte rendesi thenia e deshmitareve - Me pas vendoset procedura romano – gjermanike qe ishte procedure e shkruar - Apelimi behej vetem kur te kishte defekte ne gjykim ose vendimi gjygjesor ishte dhene i gabuar me qellim
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:17 | |
| QYTETET E MESJETES - Zhvillimi i ekonomise monetare coi ne riperteritjen e qyteteve dhe riorganizimin e tregtise dh industrise
RILINDJA E QYTETEVE - Qendrat qytetare filluan te dalin nga kompetencat e mbretit dhe papatit dhe te organizojne qytetet ne menyre tre pavarur - Ne kete kuader u krijuan dhe vallazerite ose Shoqerite - Ato kane here karakter politik e here ekonomik dhe behen origjine e Gildeve - U krijuan dhe Komunat , shoqeri secrete
KOMUNAT QYTETARE Objektivi I komunes eshte garantimi I sigurise Ajo eshte nje shoqeri qe nepermjet betimit eshte drejtuar per sigurimin dhe arritjen e paqes apo ne kundershtim te senjorit KARAKTERISTIKAT E ORGANIZIMIT TE QYTETEVE - KARTAT ishin nje element themelor per formimin e nje qyteti qe jepej nga mbreti ose senjori - Ajo ishte nje koncesion i senjorit feudal ndaj qyteteve dhe ndahej ne 2 lloje
KARTAT E KOMUNAVE qe ishin per njohjen e shoqerive borgjeze quheshin komuna , Ato permbanin dispozita per rregullimin e institucioneve si dhe dispozita kushtetuese KARTAT E LIRIVE qe kishin despozita administrative - Ne te dyja llojet e kartave tregohej garancia kunder vendimeve arbitrare te senjoreve LLOJET E QYTETEVE - Qytet – komuna qe kane autonomi te plote kundrejt aenjorit - Qytet – borgjeze qe kishin nje gjysem lirie. Ato mbeten te nenshtruara ndaj mbretit dhe senjorit - Qytet – republike kishin pavaresi te plote - Qytetet – konsullore qe kishin autonomi municipale dhe ku senjoret merrnin pjese ne lirisht ne jeten urbane - Qytete te lira ishin ato kushte ato ku banoret firuan lirine e tyre
BORGJEZIA - Borgjezia lind me perfundimin e levizjes komunale - Borgjeze ishin vetem anetaret e komunave qe kishin bere betimin - Borgjez beheshe me lindjen nga prinder te tille ose nepermjet pranimit - Borgjezia karakterizohet nga nje pozite juridike e vecante qe percaktonte mire dhe kufizonte detyrimet ndaj senjorit - Borgjezia merr pjese ne aktivitetin administrativ dhe politik - Borgjezia nuk eshte nje titull personal
ADMINISTRIMI DHE E DREJTA E QYTETEVE KRYETARI I BASHKISE - Ai vendoset me zgjedhje nga Gildet tregtare - Ka pushtet shume te shtrira juridike te administrimit dhe te finances - Eshte kryetar I milicise komunale, mbajtes I celsave te portave te qytetit, administrator I thesarit dhe kryetar I te gjitha mbledhjeve
SKABINET - Jane nje trup qytetar te zgjedhur nga asambleja e pergjithshme e borgjezeve - Kane te drejte te nxjerrin dekrete, qe vendosin rregulla ekonomike dhe juridike dhe te derjtonte problemet qe dalin
KONSUJT - Ata jane pushteti ekzekutiv - Paraqesin magjistraturen kryesore dhe perbejne nje organ kolegjial
SINDIKET DHE TE BETUARIT - Sindiket ishin magjistrate te perkohshem dhe perfaqesonin interesat e komunitetit - Nganjehere ushtrojne pushtet administrative te plote
KESHILLAT - Eshte organ pergjithesisht keshillmor por mund te nxirrte dhe urdhera ndonjehere
ASAMBLEJA - Ajo mblidhet vetem per te dhene vendime te rendesishme si p.sh: lufta , taksat etj.
ORGANIZIMI EKONOMIK I QYTETEVE - Ka 4 elemente qe konkurojne ne formimin e nje organizimi ekonomik te forte: Tendenca e senjorit feudal per te vendosur rregulla e tij : Vullneti i tregtareve per tu mbrojtur ndaj senjoreve: Deshira e magjistrateve per te vendosur nje treg te shendoshe: Tendenca e kishes .
KARAKTERISTIKAT E MBRETERISE BRITANIKE GJATE MESJETES QEVERISJA QENDRORE - Kurorezimi dhe konsakrimi fetar e vendosnin monarkun mbi te gjithe - Prerogativa me e rendesishme ishte ruajtja e paqes - Mbreti asistohej , nga nje keshill qe perbehej nga : Nobilteti i sherbimit (thengs): Keshilltaret besnike, Principet, Peshkopet, Arqipeshkopet dhe Abatet - Ata formonin asamblene e pergjithshme (witenagemot) - Ajo ruante formalisht kompetenca gjygjesore , ekzekutive dhe legjislative - Ajo vepronte dhe se gjykate drejtesie vetem ne raste te instancave te larta - Perfaqesues i mbretit ne lokalitet ishte Sherifi - Funksioni I tij kryesor ishte kryesimi I asamblese se kontese - Writs ishin dokumenta te shkurtra e koncize dhe perbenin teresine e akteve legjislative
MONARKIA FEUDALE - Ne Angli ekzistonte nje monarki e forte dhe efikase , me nje sistem administrativ te pavarur , me taksa te vendosura direkt nga qeveria qendrore dhe me nje sistem monetar e juridik qe funksiononte mire - Procesi i feudalizmit qe beri Vilhelm Pushtuesi kishte kryesisht qellime ushtarake - Ketu ishte vullneti i qeverise qendrore qe beri te funksiononte sistemi feudal - U afirmua parimi sipas te cilit cdo senjor kishte te drejte te formonte nje gjykate per te gjykuar vartesit e tij(tenats) - Linden keshtu gjykatat senjorilen (court baron) qe gjykonin kolonet e lire si dhe gjykata senjorile (customary court) qe gjykonte bujkroberit - U krijua Court of Exhequers kompetente per ceshtje fiskale, Court of King’s Bench qe zgjidhte konfliktet qe perfshinin interesat mbreterore, Court of Cammon Pleas kompetente per ceshtjet e lindura midis personave private - Keshtu u afirmua COMMON LAW - Ceshtjet e medha mbeteshin ne kompetencen e Curia Regis ose te Magnum Concilium - Funksioni me i rendesishem dhe i vertet publik ishte dhenia e drejtesise - Feudalizmi i sjelle ne Angli pati si qellim te zevendesonte Witenagemot me nje Asamble vasalesh te cilat u bene embrioni i pare i parlamentit te tipit modern QEVERISJA QENDRORE NEN MBRETERIT ANGLO – NORMANDE DHE MBRETERIT E PARE ANZHUINE - Mbretierit anglonormande forcuan shume administrimin qendror - Struktura e shtepise mbreterore u zhvillua drejt sistemit departamental - Nga dhoma fillestare mbreterore u zhvilluan disa organe : Dhoma mbreterore dhe Thesari - Nga Thesari u zhvillua Exhequer , nje zyre e perhershme me detyra me te medha sesa thesari - Skakiera u shnderrua ne organin kryesor financiar - Mbreti Johani pa Toke me politiken e pasuksesshme shkaktoi nje reaksion te madh. Kjo gje beri qe Banoret e Runnemede te bashkoheshin e ta detyronin mbretin te nenshkruante me 12 Qershor 1215 Karten e Madhe te Lirive - Per here te pare ajo njihte solemnisht dhe formalisht te drejtat e privilegjet e fisnikeve te medhenj, si individe ashtu dhe te bashkuar ne keshill . - Ajo afirmonte te drejtat e vasaleve te vegjel duke sanksionuar lirite kushtetuese . Magna Charta mund te quhet dhe modeli i pare i kartes kushtetuese - Ajo parashikonte nje lloj Gjykate Kushtetuese qe kishte detyre te ndiqte zbatimin e saj - Komisioni i Rezistences sa here qe konstatonte shkelje te saj duhej ti drejtohej mbretit qe ta zgjidhte problemin . N.q.s ai nuk zgjidhej brenda 40 diteve ata mund te rebeloheshin kundra mbretit ne te gjitha format - Kishes iu njoh autonomia dhe pavaresia nga nderhyrjet laike - Ajo rikonfirmoi te drejtat e njerezve te lire
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:17 | |
| PARIMI I PERFAQSIMIT DHE PARLAMENTI - Nje nga rezultatet themelore te Magna Chartes ishte afirmimi i parimit te perfaqesimit qe u shfaq me Magnum Concilium e pastaj nepermjet Parlamentit - Per vendosjen e taksave do te krijohej Keshilli i Larte i Mbreterise i cili do te quhej Parlament - Struktura e tij u percaktua nga provizionet e Oksfordit - Keto provizione sanksionuan Oligarkine e Baroneve dhe ishin e tapa e fundit e pushtetit te plotefuqishem te Banoreve . Keto shkaktuan pakenaqesi te madhe te njerezit - Parlamenti qe u mblodh me 1259 pranoi provizionet e Uestminsterit te cilet u jepnin pronareve te vegjel nje sere garancish ndaj arbitraritetit te senjoreve te tyre - Parlamenti i thirrur me 1265 nga Simon dhe Montfort kishte si vecori qe thirri per here te pare konteve dhe borgeve. Keto do te dergonin si perfaqesues te tyre ne parlament kavaliere e qytetare - Qe nga viti 1295 Parlamenti u be nje institucion i perhershem dhe me rol te rendesishem - Ai perbehej nga 2 dhoma : Dhoma e Larte (e Lordeve) qe perbehej nga arkipeshkevijte , peshkopet, abatet, baronet te rangut te larte te cilet thirreshin ne emer ne , mbledhjen e Magnum Concilium. Funksioni i tyre u be i trashegueshem . Dhoma e Ulet qe perbehej nga deputete te konteve e qyteteve te zgjedhshem
MONARKIA ABSOLUTE DHE KOMBETARE NE ANGLI - Absolutizmi ne Angli fillon me Dinastine e Tudoreve dhe te Sjuarteve nga 1485 – 1714 - Qysh ne shek. 14 ndermarrjet e manoreve u shnderruan ne ndermarrje kapitaliste . Feudalet pushtuan tokat e komunave per te shtuar pronat e tyre dhe keshtu filloi procesi i Gardhimit qe ashpersoi konfliktet sociale - Popullsia angleze u konsolidua duke formuar Kombin Anglez - Krijohet nje shtrese e re , Xhentri , pronare te medhenj tokash qe e administronin pronen e tyre me metoda kapitaliste - Xhentri dhe Borgjezia ishin te interesuara te dyja per forcimin e pushtetit qendror
VEPRIMTARIA E TUDOREVE (1485 – 1603) - Veprimtaria e tyre karakterizohet nga koordinimi i te gjitha forcave te pranishme ne vend - U percaktuan perfundimisht pushtetet e fisnikeve dhe te perfaqesuesve te tyre ne Parlament - U nxit permiresimi i sistemit gjygjesor te Common Law - Kisha angleze u be e pavarur nga Selia e Shenjte ------------------------------------------------------------------------------------------------------ - Vullneti i mbretit perkonte me vullnetin e shtetit - Ne kohen e Henrikut 8 u arrit shkeputja nga Selia e Shenjte dhe pasurite e kishes i kaluan kurores mbreterore - U forcua dhe Keshilli i mbretit i cili u shnderrua ne instrumentin kryesor te udheheqjes dhe e koordinimit te qeverise angleze - Kompetencat e tij u shtrine gjeresisht dhe shpesh perdorte metoda arbitrare - Berthama kryesore ne keshill ishte Sekretaria - Kalimi nge nje sistem I qeverisjes qendrore te udhehequr nga mbreti me nje sisttem ku qeverisja qendrore udhehiqet nga Ministrat lidhet me historine e Sekretarise se Keshillit - Krahas sekretareve te shtetit kemi dhe Lordin e thesarit , Lord – kancelarin dhe Ruajtesin e vules - Kancelari me vone do te shnderrohet ne kryeminister te mbretit - Nje nga oranet me te njohura ishte dhe Dhoma me Yje . Emri i saj buronte thjesht nga salla e pallatit te Uestminsterit ku Keshilli i Mbretit mblidhej me cilesine e organit gjygjesor - Dhoma me Yje gjykonte ceshtje si fyerja dhe shpifja
TIPARE TE INSTITUCIONEVE MESJETARE NE FRANCE
MBRETERIA FRANKE , DINASTIA MEROVINGE DHE KAROLINIANE - Karli i madh konsiderohej si trashegimtari legjitim i parandoreve romake - Formalisht ai ishte padron i gjithe botes - Pushteti i tij kishte si funksion kryesor mbrojtjen e kishes - Ai e ushtronte pushtetin e tij nepermjet 2 prerogativeve : Mundium qe i jepte mundesine te mbronte njerezit duke administruar drejtesine , Banum sipas se cilit kishte pushtet te plote ushtarak , gjygjesor dhe legjislativ - Aktet qe nxirrte ai quheshin Kapitulare dhe ishin te detyrueshem per te gjithe - Trashegimi i kurores rregullohej ne saje te 3 elementeve : Familja , Zgjedhja nga te medhenjte , Nderhyrja e papes , pra ishte monarki e Zgjedhshme
PALATIUM - Palatium ose oborri mbreteror ishte qendra kryesore e organizimit te mbreterise - Karakteristike e saj ishte se nuk kishte nje seli te qendrueshme , pra ishte gjithmone ne levizje - Perbehej nga nje rrjet i tere punonjesish qe quheshin Ministriales te cileve u ishte besuar perkujdesja e personit dhe pasurise se sovranit - Permenden : Dhometari , Siniskalkun, Kupembajtesin, Arkipelani , Kancelari, Kujdestari i pallatit , Konti i Pallatit , Antrustiones (rojet e mbretit) dhe Keshilltaret
ADMINISTRIMI LOKAL - Organizimi politik ishte mjaft i thjeshtezuar - Ajo ndahej ne distrikte ne krye te administrates te se cileve qendronte Grafio qe kishte ne dore administrimin civil e ushtarak - Kontet vareshin direkt nga mbreti dhe ne lokalitetin ku ishin kishin mundium dhe banum. Ata benin raport vjetor para mbretit per punen e tyre - Viskonti merrej me administrimin e qindeshes - Duket ishin komandante territoriale - Markezet ishin kryetare te konteve te medha te krijuara ne kufij - Per te lidhur qendren me periferine perandoria ndahej ne zona inspektimi, Misatika. Ne to dergoheshin 2 inspektore , miset qe shikonin mbarevajtjen e puneve te shtetit dhe qe raportonin te mbreti dhe qe kishin funksione ekzekutive , administrative per sa kohe ishin per inspektim
SHERBIMI USHTARAK - Ai bazohej ne : njerezit e lire ishin ata qe duhet ta sillnin per vete dhe eskorten mjete jetese per 3 muaj dhe ata te komanduar qe ishin rekrutuar ne baze te nje kontrate te posacme me nje perfaqesues te mbretit
SISTEMI FISKAL - Organizimi financiar ishte primitiv dhe si rezultat ishte qe taksa e drejteperdrejt u transformua ne nje takse fikse qe rendonte tokat e vecanta
SISTEMI GJYGJESOR - Drejtesia ushtrohej nga populli , Asambleja popullore (mallum) - Ne krye te saj ishte Centenario i cili trajtonte ceshtjet e medha (placita generalia) ndersa me ceshtjen dhe formulonte vendimin - Me vone ai u zevendesua nga Presidenca E Asamblese Se Kontit - Gjithashtu Gjykata popullore shnderrohej ne Gjykate E Kontit - Tashme populli e ushtronte drejtesine vetem per ceshtjet e medha (placita generalia) ndersa me ceshtjet e vogla (placita minor) merrej gjykata e zakonshme
ASAMBLETE POLITIKE - Ato miratonin rregullat dhe zakonet e adoptuara nga te diturit, zgjidhnin mbreterit, miratonin kapitularet
RENIA E PERANDORISE KAROLINIANE - Si shkak permenden kontradiktat per shkak te regjimit te tokave dhe detyrimeve personale si dhe nje invazion i ri i popujve barbare
MONARKIA FEUDALE FRANCEZE - Deri vone mbeti sistem i zgjidhjes se mbretit - Teorikisht e zgjidhte populli por praktikisht e zgjidhte kleri dhe te medhenjte - Ne shek. 11 u fut trashegimia e fronit ndermjet shoqerimit te djalit me te madh ne fron. Mbreti ishte Rex coronatus ndersa djali Rex designatus - Ai paraqitej nga kisha si nje e drejte hyjnore dhe si Sovran absolute Autoriteti i tij ndaj popullit ushtrohej nepermjet senjoreve prandaj kjo e dobesonte pushtetin e tij . Tjeter element qe dobesonte pushtetin e tij ishte pretendimi i perandorise se shenjte romano – gjermanike per te qene pasues i Karlit te Madh - I vetmi sovran i vertete ne kete kohe ishte Papa
FORCIMI I MONARKISE DHE RISTABILIZIMI I SHOQERISE FEUDALE - Luigji 7 siguroi nderin e cdo kreu territorial duke i bere ata vasale te tij - Feudalizmi u shnderrua ne nje mjet per te rilindur monarkine franceze - Ndodhi hierarkizmi i se drejtes sipas se ciles mbreti ishte shkalla me e larte e drejtesise - Mbreti paraqitej si dominues superior - Drejtesia qe bente ai ishte drejtesi senjorile dhe gjykata mbreterore ishte nje gjykate senjorile - Mbreti kishte potestas dhe auctoritas - Detyra e tij ishte mbrojtja e mbreteris , kishes, dhe shtetasve. - Zhvillohen organe te reja si: Keshilli i mbretit, Shtetet e pergjithshme - Parlamenti dhe Dhoma e Komtve - Organet administrimit lokal ishin: Prevostet , Balite, Siniskalket dhe Hetuesit e mbretrise
PERQENDRIMI I PUSHTETIT DHE MONARKIA ABSOLUTE NE FRANC - Kjo eshte nje periudhe konfliktesh midis Kishes dhe shtetit , mbretit dhe senjoreve, krize ekonomike, financiare dhe sociale . - Shfaqen 2 tipare themelore: Centralizimi i vazhdueshem dhe pushteti mbreteror dhe rritja e pushtetit te paras . - Keshtu krijohen premisat per monarkine apsolute qe karakterizohet nga perqendrimi I pushteteve ne duart e mbretit .
NDRYSHIMET EKONOMIKE E SOCIALE - Kapitalistet e medhenj shfaqen mjaft te fuqizuar per shkak te zhvillimit te tregtise dhe manifakturave - Ne bujqesi ruhen akoma meredheniet feudale - Kemi nje kufizim te arbitraritetit te feudaleve - Taksat shtohen - Fisnikeria perbehej prej: senjoreve te medhenj, aristokrateve te oborrit - Nje grup me i ulet ishin fisniket e mesem dhe te vegjel te provincave, fisnikeri qe quhej Fisnikeria e Shpates - Fisnikeria tjeter ishte Fisnikeria e Mantos qe perfaqesohej nga : borgjeze, tregtare, industrialiste dhe nepunes te larte administrates shteterore - Ne kete kohe zhvillohen mjaft maredheniet kapitaliste
ZHVILLIMI I IDEVE DHE INSTITUCIONEVE MONARKIKE - Mbreti francez kerkonte te unifikonte dhe centralizonte pushtetin - Vetem mbreti e mbante pushtetin - Organet shteterore ishin vetem keshilluese ose ekzekutive - Nderkohe zhvillohet dhe Doktrina e monarkise themeluesit e se ciles ishin juristet - Sipas saj Mbreti i Frances ishte sovran , sovraniteti ishte patjetersueshem dhe i paparashikueshem , mbreti ishte perandor ne mbreterine e tij, ishin burim i cdo drejtesie dhe padron i saj. Nga keto lindi teoria e Drejtesise se deleguar Justice retenue. - Deshira e tij ishte = me ligjin dhe pushteti i tij ishte i pavarur nga ai i Papes .
CENTRALIZIMI I PUSHTETIT DHE FORMAT E ABSOLUTIZMIT - Mbreti misheron idealin kombetar - Forcohet nje institucion administrativ i ri, Guvernatoret , perfaqesues te mbretit qe merrnin pjese ne parlamentet e provincave dhe komandonin ushtrine e milicine e qytetit - Rendesia e parlamentit te Parisit dhe atyre te provincave vjen duke rene - Qysh nga shek. 15 u sanksionua nje zakon sipas te cilit mbreti i shpallte dekretet nepermjet Parlamentit te Parisit. Pra ato regjistroheshin nga Parlamenti i cili fitoi te drejten per t’i refuzuar ato n.q.s binin ne kundershtim me ligjet e zakonet e mbreterise . Kjo u quajt e Drejte e Remonstraticionit - Kur Risheljeja erdhi ne pushtet goditi guvernatoret dhe rizbuloi detyren e intedenteve duke ndertuar nje aparat shteteror te fuqishem . Ai u perpoq te thyente rezistencen e parlamenteve si dhe krijoi flote te perhershme dhe forcoi sistemin e taksave .
ABSOLUTIZMI MBRETEROR DHE LUIGJI 14 - Ai perfundoi plotesisht centralizimin dhe buroktratizmin e shtetit - Ai mbante prane 6 ministra, kancelarin, 4 sekretare shteti dhe kontrollorin e pergjithshem (kryeministri) - Organi i qeverisjes ishte keshilli i mbretit mblidhej ne 3 menyra: kur mblidheshin bashkepunetoret me te ngushte quhej Keshilli i Larte, si keshill me 12 anetare merrej me punet e brendshme , rasti mbledhje si kryeministrit me ekspertet financiare quhej keshilli Mbreteror i Financave - Me 1673 mbreti ndaloi te drejten e Remonstracionit parlmentit - Autoritetet te jashtezakonshem njohu pushteti i policies - U krijua ushtria e perhershme kombetare - Mbreti ishte i vetmi krijues i te drejtes dhe posedonte pushtetin me te gjere legjislativ - Me 1665 mbreti nisi Kodifikimin e Ligjeve
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:18 | |
| PERIUDHA MODERNE DHE BASHKEKOHORE
KRIZA E SHTETIT AUTORITAR DHE ARDHJA E SHTETIT LIBERAL - Kriza e shtetit autoritar eshte nje krize ekonomike - Shkak tjeter per krizen ishte rritja e vazhdueshme e taksave dhe tatimeve - Dobesia e pergjithshme e monarkise absolute - Lindja e rrymave te reja me karakter politik ------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Dallimet midis shtetit auroritar dhe atij liberal shihen fillimisht ne qellimet qe shteti do te arrij - Shtetet predikojne arritjen e mireqenies se individeve - Shteti liberal nuk merr persiper te arrije ai direkt mireqenien e individeve por siguron kushtet qe cdo peeson te arrije vete ate nepermjet liris qe i jep Cdo individi i njihen lirite qytetare dhe politike - Dallimi tjeter qendron ne bazen shoqerore te shteteve te . Te liberali baza perbehet nga borgjezia pronare dhe iundustriale e lindur nga Rendi i Trete. Me shtetin liberal borgjezia shfaqet si klase e pergjithshme dhe intreprete e vullnetit kombetar - Dallimi tjeter qendron ne ideologjin. Ajo shprehet ne kerkesen e lirise individuale per te gjith njerezit si dhe barazin e tyre . REVOLUCIONET LIBERALE . REVOLUCIONI FRANCES - Ai formoi nje nga pikat kulmore ne afirmimin e parimeve te reja institucionale - U fut parimi i barazis “njerezit lindin dhe mbeten te barabarte” (Dekl. Te dr. Te njeriut dhe qytetarit 1789) - U futen artikuj te rinj per mbrojtjen e sigurise se personit (Dekl.e 1789) - Per here te pare qytetari konsideroi jasht pushtetit shteteror dhe individualisht i siguruar para tij - Mohohej cdo forme privilegji - Menjanohet cdo forme justifikimi e sovranitetit dhe vendoset baza e tij te individet - U perhap koncepti i Kombit nepermjet te cilit shprehej uniteti i te gjithe atyre qe i perkisnin popullit - Populli merrte pjese ne formimin e organeve sovrane nepermjet zgjedhjeve te perfaqesuesve te tij - Edhe mbreti qe akoma perfaqesonte kombin ------------------------------------------------------------------------------------------------------ - Koncepti Kushtetute merr permbajtje te re . Ajo tashme perfshin elementet kryesor te strukturave te organizimit shtetero dhe behet Baze e shtetit sepse ishte shprehje e vullnetit te popullit - U afirmua “pushteti kushtetutes” qe i perkiste popullit dhe vlefshmeria e kushtetutes vetem prej ushtrimit te tij
------------------------------------------------------------------------------------------------------- - U afirmua i “shtetit te se drejtes” me 2 fazat e tij: E para ishte ajo e shtetit ligjor sipas te cilit cdo kufizim i autonomis individuale mund te behet vetem mbi bazen e ligjit . Shteti behet ligjor vetem kur ai e bazon veprimtarine e tij mbi ligjet. E dyta eshte ajo e “shtetit te se drejtes” . Kjo shpreher ne parimin se aktet e organeve publike duhte t’i nenshtrohen kontrollit te gjygjtarit qe te shikonte pajtueshmerine me ligjet
REVOLUCIONI ANGLEZ - Ai u karakterizua nga respektimi i parimeve tradicionale te autonomis lokale dhe liris individuale - Bill of Rights riafirmoi te drejtat e pakundershtueshme te lirise se popullit qe perfaqesohej nga lordet dhe anetaret e Dhomes se Komunave ne parlament - Per here te pare Parlamenti u be perfaqesues i unitetit politik te te gjithe kombit - U sanksionua Parlamentarizmi, pra supremancia e parlamentit ndaj sovranit dhe u hodhen bazat per vendosjen e formes parlamentare te qeverisjes
VENDOSJA E MONARKISE LIBERALE NE ANGLI
GJENDJA POLITIKO EKONOMIKE E ANGLISE NE PRAG TE REVOLUCIONEVE TE SHEK.17 - Reforma protestante i hapi rrugen zhvillimit te kapitalizmit borgjez - Ceshtja fetare u be faktori vendimtar i carjes se madhe qe ndodhi midis pushteteve ne prag te revolucionit - Protestantet kerkonin reformim, te kishes angleze mbi baza demokratike, pavaresine e saj nga mbreti dhe pastrimin nga ritet paprale
--------------------------------------------------------------------------------------------------
- Protestantet ndaheshin ne Presbiteriane dhe Indipedente . - Presbiterianet donin reformim te kishes , heqje te prerogativave te mbretit dhe bindje ndaj parlamentit dhe heqjen e Episkopes - Indipedentet donin venien e republikes , heqjen e te drejtave feudale, heqjen e privilegjeve tregtare dhe konfiskim te tokave te kishes ------------------------------------------------------------------------------------------------------ - Dinastia e Stjuarteve u ballafaqua me probleme te medha - Rritja e cmimeve rendonte mbi popullsine dhe Xhentri me Borgjezine kerkonin lehtesi te aktivitetit ekonomik nga taksat e shumta - Nje fare ekuilibri ishte arritur ne kohen e Tudoreve ku: - Pushteti gjygjesor kontrollohej nga Gjykata e Dhomes me Yje dhe Gjykata e Kancelarise - Pushteti ekzekutiv qe forcuar me teper dhe ne saje te sekretarise - Pushteti ligjvenes ushtrohej nga Parlamenti ------------------------------------------------------------------------------------------------------ - Ne vitin 1628 parlamentaret iu kundervune pushtetit dhe abuzimeve te mbretit me ane te hartimit te “Petition of Right” sipas s eciles 2 dhomat e parlamentit do te ishin superiore ne ceshtjen e vendosjes se ligjeve, kurse mbreti mund te ishte nje vezhgues i thjeshte - Konflikti kushtetues rreth rolit te pushtetit te mbretit dhe Dhomes s eKomunave e gjykates se Common Law bashke me kembenguljen e komunave per te kontrolluar politiken fetare te kurores u bene shkaqe per te provokuar luften civile
REVOLUCIONI I PARE DHE QEVERISJA E KROMUELLIT - Nderkohe qe parlamenti kishte qe nuk thirrej , Karli 1 u detyrua ta therriste ate dhe ai ndenji mbledhur per 12 vjet (Parlamenti i gjate) - Ai miratoi nje varg ligjesh me te cilat u revokua Dhoma me Yje dhe te gjitha gjykatat speciale - Parlamenti vendosi dhe kohezgjatjen etij nepermjet “Aktit 3 vjecar” i cili thoshte s e kohezgjatja e parlamentit do ishte maksimumi 3 vjet - Ne 1641 u vendos qe Parlamenti mund te shperndahej vetem me vullnetin e tij - ------------------------------------------------------------------------------------------------------ - Nje nga shkaqet imediate te krizes ishte dhe vendosja e nje Takse lufte nga mbreti pa pelqimin e parlamentit si dhe kerkesa e parlamentit per te pasur nje ushtri te rregullt - --------------------------------------------------------------------------------------------------- - Mbreti dhe keshillit te fshehte te tij iu hoq e drejta per te shqyrtuar ceshtje civile dhe penale dhe kjo kompetence iu la gjykatave - Gjykata e Ankesave te Pergjithshme duhet te jepte Habeas Corpus Act (I dyti) cdo personi te arrestuar ose ndaluar me urdher te mbretit , te nenpunesve te tij dhe te personave te tjere zyrtare me qellim qe te kontrollohej ligjshmeria e arrestimit ose ndalimit
LUFTRAT CIVILE DHE KARAKTERI I TYRE - Ne janar te 1642 fillon lufta civile midis mbretit dhe parlamentit - Gjate kesaj periudhe formohen disa grupe: mbeshtetesit e mbretit Kavalieret , kundershtaret e monarkise Kokerrumbullaket dhe Leveleret qe donin nje lloj komunizmi - Lufta e pare civile u fitua nga Kokerrumbullaket - Midis Presbiterianeve dhe Indipendenteve linden kontradikta per formen e qeverisjes , Presbiterianet donin gjendjen ekzistuese dhe hyne ne bisedime me mbretin ndersa Indipendentet donin republiken , gje qe shkaktoi dhe luften e dyte boterore - Ne fund te saj me 4 Janar 1649 Anglia u shpall republike, Karli 1 u denua me vdekje , u shkri Dhoma e Lordeve dhe u krijua Keshilli i Shtetit
PROTEKTORATI I KROMUELLIT . “ INSTRUMENTI I ADMINISTRIMIT” - Pas shume spastrimeve ne parlament Kromuelli e shparndau ate me 25 Prill 1653 - Ne korrik te ketij viti u mblodh nje parlament i cili u quajt Parlamenti i Vogel sepse u shpernda me 12 Dhjetor te po atij viti - Me 1653 Kromuelli hartoi nje kushtetute te Shkruar “Instrumenti i Administrimit” qe eshte i vetmi akt i tille ne historine e se drejtes kushtetuese angleze - Ajo sanksiononte parlament me nje dhome te zgjedhshme me 400 anetare . Ne krye te shtetit qendronte Lordi – Protektor , Kromuelli i cili bashke me Keshillin ushtarak ushtronin pushtet gjygjesor e ekzekutiv - Ndryshimi , shfuqizimi apo pezullimi i ligjeve behej vetem nga Parlamenti - Me vdekjen e Kromuellit ne 1658 dolen 2 teza per formen e qeverisjes : republike dhe monarki - U vendos per monarkine dhe keshtu pasi Parlamenti i Gjate u shpernda dhe u mblodh Parlamenti i Ri qe thirri ne fron Karlin 2
RESTAURIMI I STJUARTEVE DHE ZHVILLIMET POLITIKO – JURIDIKE - Ne dekleraten e Bredit me 1660 Karli premtoi s enuk do te perndiqte armiqte e monarkise - Parlamenti i caktoi Karlit nje shume te caktuar per te mbajtur oborrin e tij - Meqe ushtria indipendente ishte shperndare mbreti nuk kishte ushtri per momentin - Me te ardhur ne fron Karli filloi persekutimin e perkrahesve te republikes. Rikrijoi kishen anglikane , u shpall monarkia e trashegushme, u krijuan Dhoma e Ulet, Irlandes dhe Skocise iu la e drejta per te pasur perseri perlamentet e tyre, u krijua Keshilli i fshehte i mbretit.miratua Akti i Betimit.
-Si rezultat i politikes se tij agresive u acaruan marrdheniet me perlamentin. -Ne parlament u formuan 2 parti : pro mbretit Toret dhe kunder mbretit Viget -Ne 1679 perlamenti prenoi Habeas Corpus Act (i dyti) qe synonte sigurine e personave dhe mundesonte mbrojtjen e Vigeve dhe frenimin e veprimtaris earbitrare te administrates shteterore - Thelbi i Habeas Corpus Act (i dyti) ishte se ai i jepej cdo pesoni i arrestuar mund ti drejtohej njerit prej gjygjtareve te larte ku lutej qe ky te jepte urdher per dergimin e tij ne gjygj .
REVOLUCIONI I LAVDISHEM DHE AKTET PER FORCIMIN E PARLAMENTARIZMIT - Pas Karlit 2 ne fron erdhi i vellai Jakovi 2 Ai u perpoq te rivendoste katolicizmin gje qe e merziti popullin si dhe parlamenti kishte kohe pa u mbledhur . - Prandaj 1 grup parlamentaresh i derguan nje ftese mbretit te vendeve te ulta Vilhelmit per te sjelle nje ushtri e per te siguruar lirite e shkelura. Jakovi arratiset ne France - Ne 1689 nje konvente – parlament e shpall Vilhelmin sovran kjo gje shenoi fitoren e revolucionit te dyte qe i hapi rrugen monarkis e parlamentare . Aktet qe e sanksionuan kete ishin Bill of Rights (akti mbi te drejtat) dhe Act of Settelement (akti I trashegimise se fronit) dhe Act of Union (akti I bashkimit) - --------------------------------------------------------------------------------------------------- - Me Bill of Rights u konfirmuan juridikisht te drejtat e pakundershtueshme te parlamentit , Liri e fjales, diskutimit si dhe zgjedhje te lira ne Dhomen e Lordeve . Cdo ndryshim I ligjit apo vendosje takse Duhej te behej me pelqimin e parlamentit - Me Act of Settlement u sanksionua qe ne fron te vihej pasardhesi me i afert protestant i familjes Stjuart . Ai duhet ti perkiste kishes s e Anglise dhe perjashtohej nga trashegimi cdo katolik . Akti theksonte se ligjet e anglise jane origjinale te popullit dhe te gjithe mbreterit duhet te qeverisnin sipas ketyre ligjeve(parimi I ligjshmerise),. Personave te lindur jashte kufijve te Mbreterise u ndalohej te kishin funksione gjygjesore do qendronin ne detyre derisa te mbanin nje qendrim korrekt dh emund te shkarkoheshin vetem me kerkese te njeres prej dhomave (parimi I parevokueshmierise ae gjygjtarit nga detyra) - Me act of Union u be bashkimi I Skocise me Angline me 1707 duke pranuar nje monark dhe nje parlament te vetem por duke ruajtur cdo mbreteri legjislacionin e vet derisa te arrihej nje legjislacion I perbashket . Kjo u shoqerua me nje shtim te numrit te pjestareve te dhomave ne parlament
| |
| | | Gashi Super Master
Numri i postimeve : 868 Pikët : 25354 Reputacioni : 18 Join date : 26/09/2011 Age : 33 Location : Prizren Drejtimi : Software Design
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve 9th October 2011, 14:18 | |
| KARAKTERISTIKAT E INSTITUCIONEVE MODERNE NE SH B A
LUFTA PER PAVARESI DHE DEKLERATE E PAVARESISE - Pas luftes 7 vjecare SH B A u shkeputen nga Anglia me 1783 - Krijimi I kolonive tek kartat mbreterore - Kolonite e jugut praktikonin ekonomine eplantacioneve ndersa ato te veriut ate Kapitaliste me tregti te zhvilluar - Pushtetin ekzekutiv e kishin guvernatoret - Ne cdo koloni vepronin Asamblete qe ishin dydhomeshe , e larte qe emerohej nga sovrani dhe e ulta qe perfaqesonte me te vertete kolonite. Votimi ishte i kufizuar - Ne kete kohe nuk kishte parti politike dhe njerezit ndiqnin perfaqesuesit e shquar - ------------------------------------------------------------------------------------------------------ - Vecori e revolucionit amerikan ishte s eai nuk shpertheu brenda nje shoqerie te vetme por midis dy sendeve - Shoqeria e kolonive iu kundervu Anglise duke kerkuar ndryshimin e kritereve te marrjes se tokave dhe atyre me karakter fiskal - Por Westminsteri miratoi nje sere ligjesh me karakter fiskal – doganor - Kongresi kontinental mori vendim per te braktisur Britanine e Madhe dhe keshtu u publikua Common Sens dhe Tom Pein ne te cilen mbeshtetej ideja e pavaresise “eshte dicka absurde qe nje kontinent te qeveriset nga nje ishull”
DEKLERATA E PAVARESISE - Ne kongresin e 2 kontinental u adoptua Deklerata e Pavaresise qe i shpallte kolonite e bashkuara, te lira dhe te pavarura. Ai shpallte barazine dhe patjetersueshmerine e te drejtave te njerezve . Qeverite jane krijuar prej njerezve per te garantuar te drejtat e tyre . Sa here qe je forme qeverisjeje bie ne kundershtim me keto parime populli ka te drejte ta nderroje ate me nje tjeter qe i zbaton keto parime
ARTIKUJT E KENFEDERATES DHE QEVERISJA NEN TO . DESHTIMI I TYRE - Si rrjedhoje e deklerates 18 koloni u bene shtete te pavarura dhe sovrane - Vetem me 1 Mars te 1781 ato hyne ne fuqi dhe krijonin nje bashkim miqesor te ketyre vendeve - Ato kufizoheshin nga krijimi i nje organi te perbashket , Kongresi Kontinental ne te cilen shtetet do perfaqesoheshin barazisht - ------------------------------------------------------------------------------------------------------- - Kongresi kishte disa kompetenca: shpallte luften ose paqen, lidhte traktate dhe aleanca , dergonte ambasadore , vendoste vleren e monedhes etj . - U krijua thesari i perbashket qe do te administrohej nga Kongresi - Ai do ta organizonte punen ne komisione dhe borde deri sa te krijoheshin Departamentet - ----------------------------------------------------------------------------------------------------- - Kushtetuta nuk i permbahej parimit te ndarjes se pushteteve - Mungonte nje dege e Ekzekutivit . Parashikohej nje president por ai ishte vetem nje drejtues qe perfaqesonte dinjitetin e kombit - ------------------------------------------------------------------------------------------------------ - Nderkohe qe vendi qeverisej nga artikuj u shfaqen ide te ndryshme per qeverisjen ne teresi , kjo sepse amerikanet nuk donin nje qeveri qendrore te forte dhe as nje te dobet - Kongresi u kthye ne nje organ jo efektiv - Faktor qendrueshmerie ishte dhe ushtri e vogel . Vendi shpetoi nga kryengritjet ne mase fale Xhorxh Uashingtonit - U pa se kongresi nuk po mbante dot rregullin ne bashkim - Per te ndryshuar artikujt e konfederates u mblodh nje kuvend ne Filadelfia me 1787
KUVENDI I FILADELFIAS PER KUSHTETUTEN E RE TE SH.B.A - Delegatet me me influence kerkonin nje qeveri qe te mbeshtetej ne pelqimin e popullit dhe qe te ushtronte vetem pushtet e deleguara prej tij . Sipas tyre pushtet qe nuk delegoheshin asaj i mbeteshin popullit - Tashme hidhej ideja per nje qeveri te forte kombetare . Cdo shtet duhet te kishte nje kushtetute te shkruar ne baze te se ciles do te kishin parlamente te forta te zgjedhura nga populli , nje ekzekutiv te dobet dhe nje gjygjesor te pavarur - Qeveria e re do ndertohej mbi bazen e sistemeve elektorale - ----------------------------------------------------------------------------------------------------- - Ajo qe shqetesonte delegatet ishte lufta e klasave ne Amerike - Parimi qe mund te ekuilibronte kete lufte u gjet nga Medisoni i cili thoshte s e qeverisja kombetare mund te mbetej nje arbiter jopasionant ne konfliktet e lindura midis grupeve te ndryshme . Rezultat i kesaj do te ishte pluralizmi i realizuar ne feudalizem - Nje nga vendimet me te rendesishme te Kuvendit ishte pranimi i 3 parimeve fillestare: nje bashkim i thjeshte federal nuk do te permbushte objektivat e peopozuara nga Artikujt e Konfederate ;nuk do te ishte e pranueshme asnje marreveshje midis pjeseve apo shteteve te tera si shtete sovrane : nje qeveri kombetare duhet vendoste nje trup te perbere prej 1 legjislativi, ekzekutivi dhe gjygjesori suprem
KUSHTETUTA E SH.B.A. PERMBAJTJA E SAJ - Ajo perbehet nga hyrja , 7 artikuj dhe 27 amandamente - I permbahet parimi te ndarjes se pushteteve ne 3 pjese te pavarura : legjuslativ, ekzekutiv dhe gjygjesor - Artikulli i rregullon pushtetin legjislativ. Legjislativi qe ka per detyre te nxjerre ligje perfaqesohet nga Kongresi i cili eshte i perbere nga 2 dhoma : Dhoma e Perfaqesuesve dhe Senati - Ato miratojne cdo projektligj i cili i paraqitet per miratim presidentit. Kongresi ka te drejte te vendose e te mbledhe taksa doganore , tatimet dhe taksat e brendshme , te paguaje borxhet dhe te siguroje mireqenien e mbrojtjen e pergjithshme te SH.B.A , etj, . Ai mban ushtrine dhe shpall luften - --------------------------------------------------------------------------------------------------- - Artikulli 2 rregullon pushtetin ekzekutiv . Ai ushtrohet nga presidenti qe zgjidhet nga populli . ai eshte komandant i pergjithshjem i forcave te armatosura dhe i mbrojtjes territoriale te shteteve te vecanta - Artikulli 3 rregullon pushtetin gjygjesor . Ai ushtrohet nga Gjykata e Larte dhe gjykatat e tjera me te ulta te federates ose shtetve te vecanta per formimin e te cilave kongresi vendos here pas here . Gjykata e Larte eshte shkalla me e larte e sistemit gjygjesor dhe shqyrton ankesat e qytetareve ndaj vendimeve te instancave me te uleta - -------------------------------------------------------------------------------------------------- - Organet qendrore te federates kane te drejte te nderhyjne ne shtete te vecanta per sigurimin e qetesise vetem me kerkesen e Asamblese Ligjvenese te shtetit ose pushtetit te tij ekzekutiv - Pra u sanksionua qe Kushtetuta dhe ligjet kombetare ishin supreme me kushtetutat dhe ligjet e shteteve te vecanta . Kjo kushtetute vuri kufizime me qeverite e shteteve - Nepermjet saj u mbajt parasysh qe qeveria kombatare mund ti zbatonte ligjet pa pyetur per qeverite e shteteve te vecanta . Keto konflikte do te zgjidheshin nga gjygjtaret kombetare - Tashme Kongresi kishte te drejten te shpallte luften me shumice votash dhe jo me unanimitet te plote
KUSHTETUTA E SHBA DHE TE DREJTAT THEMELORE TE NJERIUT - 1O amendamentet e para te kushtetutes sanksionojne me shume te drejta e shteteve te vecanta sesa te personave te vecante . keto 10 amandamente u quajten Karta e te Drejtave , The Bill of Rights - Ne pergjithesi ata afirmojne lirite qytetare e politike si liria endergjegjes, shtypit, grumbullimit, parashtrimit te kerkesave, sigurine personale dhe te baneses, te drejtat e personit gjate ndjekjes penale dhe procesit gjygjesor etj . - Amandamenti i 14 thote se asnje nga shtetet nuk mund te privoje asnje person nga jeta , liria ose pasuria , pazhvillimin e nje procesi te rregullt gjygjesor, apo tu mohoje personave nen juridiksionin e vet te drejten per tu mbrojtur njesoj nga ligjet - Amendamentet 9 thekson se numerimi i disa te drejtave te bera ne kushtetute nuk mund te interpretohet si mohim i te drejtave te tjera si qytetare -------------------------------------------------------------------------------------------------------- - Federalistet dhe Republikanet mbeten dy grupimet e para me karakter politik . Sot Federalistet jane paraardhesit e Republikaneve ndersa Republikanet e pare jane Demokratet e sotem
LUFTA CIVILE DHE NDRYSHIMET NE SISTEMIT POLITIK TE SHBA - Zhvillimi ekonomik i SHBA kishte karakter origjinal - Se pari ekzistonte nje reserve e madhe tokash te lira ne perendim dhe nje emigrim I lire prej Europes ne SHBA . Se dyti puna e sklleverve ne shtetet e jugut - U be shpronesimi i pronareve te meparshem si dhe pushtimi e blerja e tokave ne kushte jo te barabarta - Skllaveria po bente te pamundur zhvillimin e industrise ne vete jugun - Keshtu ekzistonin vetem 2 rrugedalje : te riorganizohej bashkimi i shteteve mbi bazen e skllaverise os embi bazen e punes se lire - ----------------------------------------------------------------------------------------------------- - Ne keto kushte Karolina e jugut dhe disa shtete te tjera dolen nga bashkimi duke formuar nje shtet te ri , Shtetet Konfederative te Amerikes me nje kushtetute te veten qe ligjeronte skllaverine dhe sigurimin e tokave te reja - Me 12 prill 1861 filloi lufta midis shteteve te jugut dhe te veriut. Presidenti Linkoln kishte hartuar nje plan per pranimin e shteteve te jugut me heqjen e skllaveris - Me 22 shtator 1863 ai shpalli Proclamation d’Emancipation qe theksonte se te gjith sklleverit qe i perkisnin rebeleve ndaj qeverise deklaroheshin te lire - Me 1865 amendamenti 13 vendosi perfundimisht heqjen e skllaverise .
| |
| | | Sponsored content
| Titulli: Re: Historia e Institucioneve | |
| |
| | | | Historia e Institucioneve | |
|
| Drejtat e ktij Forumit: | Ju nuk mund ti përgjigjeni temave të këtij forumi
| |
| |
| Tema Fundit | » Universiteti “Ukshin Hoti” ka arritur memorandum bashkëpunimi me Universitetin Politecnica delle Marche në Ankona të Italisë3rd October 2015, 22:48 nga Administratori» Urimi i Rektorit Vataj për fillimin e vitit të ri akademik 2015/20163rd October 2015, 22:44 nga Administratori» Njoftim2nd October 2015, 16:04 nga Administratori» Njoftim2nd October 2015, 16:04 nga Administratori» Njoftim2nd October 2015, 16:03 nga Administratori» Rezultatet e Provimit Pranues Për Vitin e Parë të Studimeve, për Vitin Akademik 2015-20162nd October 2015, 16:02 nga Administratori» Makroekonomi10th August 2015, 19:46 nga Administratori» Regjistrimi per studentet e rinj27th July 2014, 23:20 nga Administratori» Rezultatet e provimit pranues - Korrik 201427th July 2014, 23:17 nga Administratori |
Statistikat | Forumi ka 878 anëtarë të regjistruar Anëtari më i ri Kujta
Anëtarët e këtij forumi kanë postuar 2271 artikuj v 642 temat
|
Kush është në linjë | 9 përdorues në linjë: 0 anëtarë 0 të fshehur 9 vizitorë Asnjë Rekord i përdoruesve në linjë ishte 45 më 1st November 2024, 16:55 |
MARKETING ~ Just in Time - Vending Machines | |
Sondazh | | Sa ore ne dite lexoni? | Me pak se nje ore | | 18% | [ 6 ] | 1 ore | | 33% | [ 11 ] | 2 ore | | 18% | [ 6 ] | 3 ore | | 6% | [ 2 ] | 4 ore | | 15% | [ 5 ] | Mbi 4 ore | | 9% | [ 3 ] |
| Totali i votave : 33 |
|
Top posting users this week | |
|